Wijkagent André Vreemann met pensioen

Foto: Joop Verstraaten

BERG EN DAL – Van sergeant in het leger is André Vreeman in 1975 in dienst getreden bij het korps Rijkspolitie. Na de opleiding in Horn werd hij gestationeerd in het Rijndorp Millingen aan de Rijn. Het nieuwe politiebureau aan de Heerbaan was net geopend.

"In totaal hebben we daar met zeven collega's gewerkt", aldus Andre. Anno 2016 moet Millingen het doen met 1 wijkagent, Jeroen Caerteling. Het bureau was in de jaren '70 dagelijks geopend van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur. Nu moet je een afspraak maken als er iets is, dat is het grote verschil. Toentertijd konden we alles aanpakken tegenwoordig moet je keuzes maken, omdat de mankracht en tijd ontbreekt, ook dat is een behoorlijk verschil."
"In de jaren 80 ging het bureau in Millingen dicht en verhuisden wij naar het bureau aan de Rijksstraatweg in Beek." Kort na de verhuizing werd er een prachtig nieuw bureau gebouwd aan de Hazeldonklaan eveneens in Beek. In 1994 werd André na weer een reorganisatie wijkagent. Hij had elke dinsdagavond spreekuur in het gemeentehuis in Millingen. Op het gemeentehuis van zowel Millingen als Ubbergen konden de inwoners bij de balie van burgerzaken een afspraak maken voor contact met hem.
Vier jaar geleden werd André wijkagent in Groesbeek-Noord en weer 2 jaar later werd het Groesbeek -Centrum-Noord. In al die jaren in Millingen en Ubbergen wijkagent te zijn geweest was het wel lastig om over te stappen naar Groesbeek. "Ik was echter snel gewend in het Groesbeekse. Ik heb me zowel in Millingen, Ubbergen als de laatste jaren in Groesbeek altijd zoveel mogelijk onder de mensen begeven. Respect hebben voor elkaar dat is het allerbelangrijkst", daar is André van overtuigd. "Politiewerk betekent dat je mensen bekeurt of aanhoudt, als je daarna gewoon respectvol met elkaar om gaat, is er weinig aan de hand", vindt hij.
"In heb de laatste jaren in Groesbeek een prachtige tijd gehad, vooral in Groesbeek-Noord De Stekkenberg." André vindt het jammer dat ze op Noord bij Germania niet in de rij staan om het sportpark op te sporten. Het is een geweldige vereniging voor de wijk, waar elke dag van de week wel iets te doen is.
"Er is de laatste jaren heel wat nieuwbouw gepleegd op De Stekkenberg, wat weer zorgt voor veel jeugd. Ik hoop dat die jeugd naar Germania trekt, dat heeft de club verdiend. Het is bovendien het mooist gelegen sportpark. dat ik ken in de hele omgeving", aldus André. "De bewoners van de Stekkenberg heb ik leren kennen als geweldige mensen. Voor een wijkagent is het prima werken in Groesbeek-Centrum-Noord."
André heeft woensdag 29 juni afscheid genomen van zijn collega's. Een officieel afscheid is niet aan André besteed en komt er dus niet. Wijkagent Patrick van der Wal gaat de wijk van André overnemen exclusief de winkels en de appartementen in het centrum. Wijkagent David Strankinga wordt de wijkagent voor het hele Groesbeekse centrum en alle ondernemers. Wijkagent Martin Bekkenk is aanspreekbaar voor de wijk Groesbeek-Zuid (Breedeweg en De Horst), de voormalige wijk van Patrick van der Wal.