Gerrie Driessen

Ambtenarenapparaat gemeente Groesbeek in 1954

Bijdrage en foto: Gerrie Driessen (Heemkundekring Groesbeek)

GROESBEEK - In het midden van de jaren dertig beperkt het aantal betaalde secretarieambtenaren zich tot vijf en het inwonersaantal tot ongeveer 8.000. In 1954, de gemeente telt dan ongeveer 13.000 inwoners, werken er op het gemeentehuis ongeveer 25 personen in administratieve dienst.

Een halve eeuw later ( 2005 ) telt Groesbeek 19.000 zielen en ruim 100 secretarieambtenaren. Tussen 'toen en nu ' is er heel wat veranderd. Als in 1954 deze foto gemaakt wordt, wordt de secretarie ' bemand ' door circa 25 personen. Hoofdzakelijk heren, strak in het pak met stropdas. Slechts drie dames, in hooggesloten jurk of mantelpak.

Op de foto staan:
Van links naar rechts, zittend op de grond; Jaap Hagemans ( Bevolking ) en Annelies Wijers ( stenotypiste ) In de stoel; de afscheidnemende Gemeente – controleur P.J. Leenders. Naast hem zit ene Van Ringh , bewoner van Huize De Muntberg , die wegens zijn fraaie handschrift als volontair de trouwboekjes en dergelijke mocht invullen. Op de grond zit Marijke Klessers ( stagiare Maatschappelijk werk ) en J.W. Verheijen ( bode en hoofdschrijver afdeling Bevolking ). Staande van links naar rechts; 1. J.A.P. van Bernebeek ( chef afdeling Bevolking en later gemeentesecretaris ) 2. J.M. Poels ( financiën ) 3. H.van der Veer ( chef Financiën ) 4. Burgemeester Jhr, R.M.J.F.L. van Grotenhuis, 5. Hendrik Schreven ( Bevolking ) 6. Herman van den Bosch ( chef interne zaken en kabinetschef ) 7. Mevrouw A.M. Erkens ( Maatschappelijk werk ) 8. Gemeentesecretaris J.C. Coppens, 9. Nieuwaard ( chef Sociale zaken ), 10. C.A. Luijben ( Gemeentesecretaris van 1913 – 1953).
Achterste rij, van links naar rechts; 1. M ' Thijs ' Kersten 19 jaar ( Sociale Zaken en Financiën ) 2. J.F. Nillessen ( Sociale zaken ) 3. M.J. Verdijk ( Interne Zaken en archiefbeheer ) 4.H.G. 'Henk 'Driessen 19 jaar ( afdeling Burger – en Interne Zaken tot 1957 ) 5. M.G. Weijmans ( Financiën ) 6. Willie Derksen ( 2e gemeentebode en stoker centrale verwarming ) 7. Martin van Raay ( Bouw – en Woningtoezicht ) 8. Thomas ´Tom ´Luijben ( Gemeente - ontvanger ). Afwezig is, onder meer L. van Kampen ( Chef Bouw – en Woningtoezicht ).