Peter Hendriks

Drie hoogtepunten bij Monumententocht Operatie Market Garden

Foto: Peter Hendriks

GROESBEEK - Tijdens de 24ste editie van de jaarlijkse Monumententocht van de Operatie Market-Garden georganiseerd door Stichting Groesbeek Airborne Vrienden is dit jaar gekozen voor het thema 'Alliantie' en heeft een andere invulling gekregen vanwege het 60-jarig bestaan van de Groesbeek Memorial.

De ceremonie begon maandagmorgen 19 september bij het Groesbeek Memorial bij de ingang van de Canadese Erebegraafplaats aan de Zevenheuvelenweg in Groesbeek waarbij diverse hoogwaardigheidsbekleders aanwezig waren. In de Groesbeek Memorial staan liefst 1.103 namen van vermiste militairen uit de Gemenebestlanden. Bijna duizend van hen hebben de Britse nationaliteit, ruim 100 de Canadese en twee de Zuid-Afrikaanse nationaliteit. Om die reden was de Zuid-Afrikaanse militairattaché uit Brussel, de Zuidafrikaanse ambassadeur uit Den Haag aanwezig alsmede de Britse, Canadese, Amerikaanse en Duitse ambassades.

Burgemeester Steins van Kranenburg was met zijn echtgenote eveneens aanwezig. Het Groesbeeks Gemengd Koor bracht diverse liederen ten gehore waaronder enkele volksliederen .Burgemeester Slinkman sprak de aanwezigen toe. 17 september 1944 was het begin van het eind, wij zullen deze jonge mensen die hun leven voor onze vrijheid hebben gegeven nooit vergeten aldus Slinkman. Na een gedicht van leerlingen van basisschool Op De Heuvel werd het Last Post gespeeld gevolgd door een minuut stilte en kranslegging waarna het grote gezelschap naar het Generaal Gavin Monument ging waar ook een herdenkingsplechtigheid plaats vond. Vervolgens toog het gezelschap naar Klein Amarika waar een pad werd onthuld in 'Kapitein Arie Bestebreurtje Pad'. Hij was een Nederlandse Liaisonofficier bij de US 82nd Airborne Division Operatie Market Garden september 1944. Het zandpad noemde de Groesbekers vroeger – op weg naar het bosbessenplukken – het pad naar de tullekesboom. Het naambord werd onthuld door de twee achterneefjes Mingus (7) en Lev (4) en Kees Bestebreurtje (een verre neef) van de oorlogsheld. Scholieren van Op De Heuvel hadden verschillende keien waarop letters stonden bij het naambord gelegd waarbij tevoorschijn kwam 'Verschil mag er zijn'. De Monumententocht 2016 werd afgesloten met koffie/thee in de nieuwe recreatieruimte van camping Klein Amerika.