Burgemeester Slinkman feliciteert diamanten paar

Foto: Peter Hendriks

GROESBEEK – Burgemeester Slinkman heeft dinsdagmiddag een bezoek gebracht aan het echtpaar Van den Kolk – Hoogenboom in de Van Nispenstraat in Groesbeek.

Het bezoek ging gepaard met een ingelijste trouwakte uit 1956 alsmede een fraaie bloementaart. Het diamanten paar was zeer vereerd met het bezoek van Berg en Dals eerste burger. Zowel de heer van den Kolk ( 88 ) als zijn echtgenote ( 86 ) zijn beide geboren in Indonesië en hebben daar ook in een kamp gezeten Na de oorlog is mevrouw van den Kolk – Hoogenboom in 1946 naar Amsterdam gekomen waar zij later bij familie in Den Haag onderdak heeft gevonden. In 1948 kwam de heer Van den Kolk – met de Oranje – naar Nederland, een trip die liefst een maand duurde, waar hij in Rotterdam terecht kwam.

Daarna is hij terecht gekomen in het paleisje in Den Haag. Het stel kende elkaar niet maar kwam wel op hetzelfde lyceum terecht in Den Haag. Daar liep de heer Van den Kolk met een studiemaat twee meisje achterna, zoveel als ze konden. Via een zusje van de heer Van den Kolk kwam haar vriendin op bezoek bij hem thuis en dat bleek het meisje te zijn waar hij altijd achteraan liep. Dat was in 1953 en drie jaar later zijn ze in 1956 getrouwd. De heer Van den Kolk kwam bij Shell in Delft terecht, terwijl zijn echtgenote voor de klas stond.

De heer van den Kolk heeft aan de wieg gestaan van pvc en de plastic kuipjes waarin levensmiddelen tegenwoordig in zijn verpakt (zoals boter). Het echtpaar heeft twee zoons en in totaal 4 kleinkinderen (twee jongens en twee meisjes). Zij wonen nu al 40 jaar in de Van Nispenstraat in Groesbeek.