Voorlopig geen asielopvangcentrum

BERG EN DAL – Er blijkt voorlopig geen beroep te worden gedaan op de gemeente Berg en Dal om asielzoekers op te vangen. Wel moet Berg en Dal zorgdragen om de 47 statushouders voor de tweede helft van 2017 onder te brengen.

De COA heeft laten weten dat er momenteel voldoende opvang beschikbaar is - voor 2016 en 2017 - door de lagere asielinstroom. Mocht onverhoopt de komende tijd de asielstroom weer toenemen, dan kan die worden opgevangen zowel dit jaar als volgend jaar.

De komende maand bespreken provincies, gemeenten en het COA welke opvangcapaciteit nu beschikbaar is, wat het perspectief is voor plekken die niet op korte termijn nodig zijn en op welke wijze er afspraken voor de toekomst kunnen worden gemaakt. De ontwikkeling van de asielinstroom blijft onzeker, daarom is het verstandig om met elkaar afspraken te maken voor het geval dat de instroom weer toeneemt. Niemand wil een herhaling van de crisissituatie in 2015 toen in allerijl opvangplekken moesten worden gerealiseerd, aldus staatssecretaris Dijkhoff in een brief aan de burgemeesters van de gemeenten.

Burgemeester Slinkman verwacht dat het voor Berg en Dal voorlopig geen vaart loopt. Momenteel is Nederland in de plus met opvangplekken doordat de instroom duidelijk is verminderd. "Zou er in de toekomst alsnog een locatie concreet gaan worden in Berg en Dal dan zal ik als eerste de omgeving informeren", aldus Slinkman. "Maar de 47 statushouders die zullen wij moeten huisvesten en daar ben ik niet bang voor dat dat niet zal gaan lukken", aldus Slinkman.