Voorstelling Spelemeien

OOIJ - Op woensdag 26, maandag 31 oktober en woensdag 2 november speelt 'Spelemeien', dagbestedings-theaterwerkplaats voor verstandelijk gehandicapten, haar elfde voorstelling in dorpshuis De Sprong. Steeds om 13.45 uur.

Elke maandag en woensdag komt een groep verstandelijk gehandicapten met hun begeleiders de hele dag bij elkaar om toneel te spelen, muziek te maken en te dansen. Sinds 4 jaar doen zij dat in Dorpshuis De Sprong in Ooij.

Vanuit oefeningen en improvisaties weten zij elke keer weer een zelf verzonnen voorstelling in elkaar te zetten. Elk publiek wordt hoe dan ook geraakt door wat zij neerzetten: er kan hartelijk gelachen worden, er is ontroering en bovenal vaak verbazing, want een voorstelling van de Spelemeiers is nooit een gangbare voorstelling.

Al wat men te zien en horen krijgt komt rechtstreeks uit het eigen(wijze) zijn van de spelers en vaak verloopt eenzelfde voorstelling nooit hetzelfde, de spelers improviseren er van alles bij!

In de voorstelling 'Nooit meer winter' gaan we kamperen bij... de méést chagrijnige campingbaas aller tijden! Toch wordt het een fantastische vakantie maar... hóe helpen we baas Nel de winter door?

Kaartjes kosten 4 euro aan kassa vanaf 13.15 uur. Dorpshuis De Sprong ligt aan de Prins Bernhardstraat 3 in Ooij.

Spelemeien is onderdeel van VOF Allemeien in Persingen. Allemeien is in 11 jaar tijd gegroeid van 1 dag theater maken naar dat wat ze nu is: een kleine particuliere organisatie in Persingen waar kleinschalige zorg wordt geboden aan mensen met een verstandelijke beperking (ZZP VG 04-06). Hierbij staat veiligheid, openheid, een huiselijke sfeer en vrijheid van leven centraal. Samen met een klein solide team bieden Peet Huisman en Lobke Tissen woonzorg aan zes bewoners. In de landelijk gelegen woonboerderij begeleiden ze 11 cliënten 2 dagen per week. In de theaterwerkplaats en werken ze samen met 8 cliënten 3 dagen per week in en rond de boerderij.

Berg en Dal betaalt niet mee aan monument MH17
?

BERG EN DAL – Het gemeentebestuur van Berg en Dal is niet ingegaan op het verzoek van de Stichting Nationaal Monument MH17 een financiële bijdrage te leveren voor een herdenkingsmonument.

Het monument moet volgens de stichting gaan komen in een herinneringsbos nabij Schiphol. Het college is van mening dat de financiering van een dergelijk monument landelijk zal moeten gebeuren. Omdat deze vliegramp een nationale en internationale impact heeft gehad vindt het college het meer op zijn plaats bij de landelijke overheid. Daarnaast is deze aanvraag ook negatief beoordeeld aan de hand van de subsidieverordening van de gemeente Berg en Dal.