Gemeente subsidieert carnavalsbus niet

BERG EN DAL – Het gemeentebestuur van Berg en Dal heeft het verzoek van de Millingse carnavalsvereniging De Deurdouwers naast zich neer gelegd om een carnavals bus te subsidiëren.

De Deurdouwers had ook namens de Ooijse, Leuthse en Kekerdomse carnavalsverenigingen dit verzoek ingediend. De carnavalsverenigingen vinden het belangrijk om de deelnemers en belangstellenden veilig van kerkdorp naar kerkdorp te vervoeren om te genieten van elkaars optochten.

Eerder hebben de verenigingen gebruik kunnen maken van een financieel gunstige afspraak met de busvervoerder, maar moeten nu een hogere bijdrage aan de busvervoerder betalen. De verenigingen vragen van de gemeente een bijdrage van 150 euro per vereniging. De gemeente heeft het verzoek van de aanvraag afgewezen omdat zij van mening is dat
- Subsidie niet noodzakelijk is voor het doorgaan van de activiteit.
- Veilig vervoer van deelnemers en belangstellenden is een eigen verantwoordelijkheid.
- Door in te stemmen met het verzoek van collectief vervoer schept de gemeente een precedent omdat er meer carnavalsverenigingen in Berg en Dal zijn.

Het bestuur van carnavalsvereniging De Deurdouwers is inmiddels op de hoogte gesteld van de afwijzing van zijn aanvraag. De verenigingen hebben ontstemd gereageerd omdat zij menen recht te hebben op een geldelijke ondersteuning. Het bestuur van De Deurdouwers geeft aan dat de gemeente de carnavalsverenigingen verantwoordelijk stelt voor de veiligheid van de deelnemers en belangstellenden. Om die reden verwachtte de carnavalsvereniging wel enige steun van de gemeente om de veiligheid van deelnemers en belangstellenden zoveel mogelijk te garanderen.