Leerlingen Sint-Martinusschool sluiten project af in gemeentehuis

Foto: Peter Hendriks

BERG EN DAL – De in totaal 53 leerlingen van de groepen 8 van de Sint-Martinusschool uit Millingen aan de Rijn hebben maandagmiddag het project 'Leren voor later' afgesloten in het gemeentehuis van Berg en Dal in Groesbeek.

Tijdens het project waren er op school al bijeenkomsten geweest waaraan raadsleden zoals Peter Maas (VOLG) en Tessa Vorderman (D66) hun medewerking aan hadden verleend. De afsluiting van het project vond plaats in de commissiekamer en in de raadszaal. In de raadszaal was het burgemeester Slinkman samen met Jo Coerwinkel (GroenLinks) die de jeugd wisten te boeien. Burgemeester Slinkman hield een vurig betoog omtrent de vluchtelingenproblematiek en vroeg zich af of de jeugd van mening was dat de statushouders voorrang moeten krijgen bij het toewijzen van woningen.

Een stemming wees echter uit dat een grote meerderheid daar geen voorstander van was. Jo Coerwinkel liet aan de leerlingen weten dat hij onder de indruk was over de wijze waarop de jeugd over de problemen praatte. "Jullie hebben je er echt in verdiept", aldus Coerwinkel. In de commissiekamer was het wethouder Erik ten Westeneind en Tesse Vorderman (D66) die een hele discussie te weeg brachten over het probleem hondenpoep en zwerfvuil waar ook in Millingen aan de Rijn de nodige overlast van wordt ondervonden. Zij kwamen op het eind van de bijeenkomst met de nodige creatieve oplossingen zoals een drone de lucht insturen om de overtreders vast te leggen en te beboeten. Ook waren zij van mening dat iedereen die een hond uitlaat verplicht moet worden een hondenpoep zakje bij zich te hebben, zo niet een bekeuring, lieten ze weten. Maar er moeten dan wel overal hondenpoepzakjes voor het grijpen zijn waren zij van mening. En wat het zwerfvuil betreft moet iedereen direct een bekeuring krijgen als hij of zij betrapt wordt, dus handhaven. Maar dan moet de gemeente ook voor voldoende prullenbakken zorgen, gaven zij de wethouder mee. Ook voor de schoolleiding is het project geslaagd en vond het voor herhaling vatbaar.