Foto: Peter Hendriks

Carnaval nog eens dunnetjes over...

Foto: Peter Hendriks

GROESBEEK – Carnaval in Groesbeek is zaterdagavond tijdens de Verlichte Halfvasten Optocht nog eens dunnetjes overgedaan. Mede dankzij het redelijk zachte weer waren er langs de route enkele duizenden mensen die genoten van de prachtige verlichte praalwagens en groepen.

Het centrum van Groesbeek was redelijk verduisterd, waarbij de verlichte toren van het gemeentehuis er bovenuit stak. Het was vooral druk vanaf restaurant Valois aan de Dorpsstraat tot voorbij het gemeentehuis. De duisternis waar de route langskwam is geregeld door de firma Nikkelen, die twee monteurs had vrijgemaakt om voor de optocht de zestig lantaarnpalen handmatig uit te schakelen en na de optocht weer aan te doen. Vroeger gebeurde dat door Nuon, maar toen zaten hele wijken zonder licht en dat kwam de veiligheid niet ten goede.

Voor het tweede jaar schakelen we nu de lantaarnpalen handmatig uit, aldus Theo Wijers, de directeur van Nikkelen. Om half negen arriveerde de eerste verlichte praalwagen bij het gemeentehuis in het centrum. Rond half elf vertrok de laatste verlichte praalwagen richting De Linde aan de Cranenburgsestraat, waar de prijsuitreiking plaatsvond. De prijzen waren als volgt:
Praalwagens: 1ste CV Binnendur, 2de CV Bej Mekoar gerapt, 3de De Stumpers. Groepen: 1ste De Biermuggen, 2de Nor Venant en 3de CV Last Moment. De mooiste prinsenwagen was volgens de jury die van De Feestneus uit Groesbeek.