Foto: Peter Hendriks

Berg en Dal is weer een schuttersactiviteit rijker Gemeente Koningschieten

Berg en Dal is schuttersactiviteit rijker

Foto: Peter Hendriks

BERG EN DAL – De gemeente Berg en Dal is in 2018 weer een schuttersactiviteit rijker: het Gemeente Koningschieten. Het idee was afkomstig van Wim Sanders, de voorzitter van de Gelderse schutters Federatie.

Sanders nam - bijna een jaar geleden - contact op met burgemeester Slinkman, die het idee van hem omarmde. Toen konden de voorbereidingen gaan beginnen naar voorbeeld van Rijnwaarden, de gemeente waar Slinkman burgemeester was voordat hij in Berg en Dal werd benoemd.

Bij de gemeente Berg en Dal werd een begroting neergelegd voor de aanschaf van een mooie Konings– en Koninginneketen, alsmede een Jeugdkoningsketen. Burgemeester Slinkman liet toentertijd al weten dat de medaille die aan de keten komt te hangen een echt Berg en Dals gemeentewapen moet zijn, om zo de herkenbaarheid te waarborgen, aldus Wim Sanders. Die was overigens van mening dat het een evenement moet gaan worden van verbondenheid, verbroedering en folklore. Het eerste Gemeente Koningschieten zal in 2018 plaatsvinden en voor de eerste maal bij Schutterij De Vriendenkring uit Leuth en vervolgens om de twee jaar, aldus Sanders.

Burgemeester Slinkman beaamde dat een jaar geleden het idee geboren is voor het Gemeente Koningschieten, waarvan nu de plechtige ondertekening zal plaatsvinden. In 2018 is het de eerste maal, zodoende heeft de organisatie alle tijd om de voorbereidingen te treffen. "Ook ben ik van mening dat er een nieuw wapen moet komen voor aan de keten", aldus Slinkman. Vervolgens werd het huishoudelijk reglement getekend door alle voorzitter(ster)s, nadat burgemeester Slinkman als eerste had getekend. De ondertekening werd gadegeslagen door schutterijhoogheden van de deelnemende schutterijen. Hierna volgde een vendelhulde op het terras van het Kulturhus.