Ingezonden brief

Volksmisleiding

Gister naar de voorlichtingsavond geweest over de plannen met de kippenfarm aan de Dennenkamp. Dat een ondernemer doet aan volksverlakkerij begrijp ik, maar dat de gemeente zich hier aan waagt uit geldbehoefte is me een doorn in het oog. Het bestaansrecht van de gemeente hoort het dienen van het volk te zijn, de gemeente is geen commerciële organisatie.

Er werd gezegd dat het voor de bevolking beter op zou worden. Ik vind dit misleiding er is weliswaar geen geuroverlast meer maar er kan wel overlast ontstaan op een ander milieucompartiment (geluid). Geuroverlast ontstond er vooral (incidenteel) bij het ruimen van de kippen. Geluidoverlast door het vrachtverkeer is dagelijks, ook in de nachtperiode en in het weekend. Het wordt er dus niet beter op voor de bewoners, integendeel!

De cijfermatige onderbouwing gaf een vertekend beeld. Uitgaand van de worstcase (bedrijven willen altijd groeien) betekent dat de melkfabriek per dag (2x10=) 20 vrachtbewegingen en (38 werknemers x2 =) 76 personenautoverkeersbewegingen dus in totaal bijna 100 vervoersbewegingen per dag meer veroorzaakt.

Er werd door de wethouder aangegeven dat men het verkeersprobleem zou onderzoeken. Er is echter geen concrete oplossing voor de Kranenburgseweg mogelijk, deze zijn namelijk al benut, meer zit er niet in. Een rondweg die uitkomt op de Wylerbaan is een optie, alleen: laten de bewoners van de Wylerbaan nu net bij de gemeente een verzoek doen om de voor hen meer dan gevaarlijke en verkeersdrukke situatie onder de politieke aandacht te brengen.

Er werd door de wethouder steeds gesproken over bestaande rechten van het bedrijf. Volgens mij is dit niet juist. Er is sprake van een vernietigde beschikking en van een aanvraag waarop een ontwerp-beschikking is geschreven. Er is nog helemaal geen sprake van een onherroepelijke vergunde situatie. Dus er is ook geen sprake van een situatie waarbij er een kippenfarm in potentie aanwezig is! Ik vind dit misleidend.

Wel is er sprake van een bestemmingsplan waarbij er sprake is van een agrarische bestemming, geen industriële. Het is dus in strijd met het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan beoogt hier immers een agrarisch gebied met landschappelijke waarden te waarborgen. Een melkfabriek met wat 'schaamgroen' er omheen past hier gewoonweg niet.

Mevr. Hubers, Wylerbaan Groesbeek