Foto: Remco Wildeman

Werkenrode herdenkt traditioneel oorlogsslachtoffers

Foto: Remco Wildeman

GROESBEEK – De leerlingen van de Werkenrodeschool aan de Nijmeegsebaan hebben donderdagmorgen voor de 31ste maal de oorlogsslachtoffers op de Canadese erebegraafplaats aan de Zevenheuvelen herdacht.

Donderdagmorgen vertrok een grote stoet van zo'n 200 leerlingen, leerkrachten en medewerkers en burgemeester Slinkman vanaf Werkenrode lopend naar de begraafplaats. De leerlingen Ajay, Djaimy en Shirly beten de spits af met een eigen toespraak waarin vrijheid centraal stond. "Hier liggen soldaten die hebben gestreden voor onze vrijheid."

Burgemeester Slinkman stond bij zijn toespraak stil bij de locatie van de herdenking "Hier liggen ruim 2500 jonge soldaten begraven. De mooie blauwe lucht boven ons was ooit gevuld met gevechtsvliegtuigen. Wij denken terug aan diegenen die ons vrijheid hebben gebracht, en die vrijheid moeten we doorgeven", aldus Slinkman.

Nadat Irene een prachtig lied gezongen had werden er door Daan, Damian, Jason en Rens kransen gelegd namens Werkenrode en de gemeente Berg en Dal. Bij het monument op de begraafplaats – geadopteerd door de Werkenrodeschool - stonden de klassenvertegenwoordigers en werd er 1 minuut stilte in acht genomen. Tenslotte werden er gerbera's uitgedeeld die bij de graven gelegd werden. De koperblazers van fanfare Wilhelmina hebben de ceremonie muzikaal opgeluisterd. Bij terugkomst op Werkenrode barstte vervolgens het Bevrijdingsfestival los.