Grote meerderheid gemeenteraad steunt komst nieuwe school

GROESBEEK – Twintig van de 22 raadsleden hebben donderdagavond het verzoek van de stichting De Adaptieve School Berg en Dal gesteund om een nieuwe school op te richten in de gemeente Berg en Dal. Het college had de gemeenteraad geadviseerd het verzoek af te wijzen omdat volgens het college het plan niet aan alle eisen zou voldoen en stelde de gemeenteraad voor om geen plan van nieuwe scholen voor de periode van 2018- 2021 vast te stellen.

Het college was bang dat er vooral leerlingen van buiten Berg en Dal gebruik zullen maken van deze school, die 50 weken in het jaar geopend is. Namens de Stichting Primair Onderwijs (SPOC) ontraadde de heer Peters het verzoek in te willigen. 'Wij zijn niet tegen een nieuwe vorm van onderwijs, maar wel tegen een nieuwe basisschool in Berg en Dal." Volgens Peters moet dit ten koste gaan van bestaande scholen en dat mag volgens hem niet de bedoeling zijn. Echter de raadsleden - buiten de twee raadsleden van C'90 - waren niet te vermurwen en waren blij. Zij zien de nieuwe school als een aanwinst voor de gemeente Berg en Dal. Waar de school gerealiseerd wordt, is momenteel nog niet bekend. Eerst moet het Ministerie van OCW nog groen licht geven voor de nieuwe school in het Berg en Dalse, voordat men verder kan gaan met de plannen en geschikte huisvesting.

Nadat de gemeente raad het voorstel van het college verworpen had en de komst van de nieuwe school toejuichte, vlogen de initiatiefneemsters Michelle Veugelers en Isa Claassen elkaar van blijdschap om de nek. Buiten op het grasveld bij 't Groeske werd een fles champagne losgetrokken.