Foto: Peter Hendriks

Muziek beheerste groot deel leven van Joep en Toos van Elst – Janssen

Foto: Peter Hendriks

GROESBEEK – Op de dag af waren maandag 19 juni Joep (84) en Toos (82) van Elst – Janssen 60 jaar getrouwd en vierde het echtpaar samen met hun kinderen, familie en vrienden het diamanten huwelijksfeest.

Ook burgemeester Slinkman kwam het diamanten paar feliciteren vergezeld van de ingelijste trouwakte alsmede een fraaie bloementaart. Via een serenade die fanfare Jubilate Deo ging brengen (waarvan Joep deel uitmaakte) aan de collega-fanfare Wilhelmina, die een eerste prijs in de wacht had gesleept kwam Joep in contact met Toos. Nu 64,5 jaar geleden, want het stel heeft 4,5 jaar verkering gehad.

Zestig jaar geleden is het stel voor de wet getrouwd om in aanmerking te komen voor een noodwoning achter op De Bruuk in Groesbeek. Na enkele jaren zijn Joep en Toos gaan wonen in de Vijverweg en zijn sinds 2011 verhuisd naar De Litsenhof waar ze nu nog steeds wonen. Het paar heeft drie zoons gekregen en 5 kleinkinderen waar ze echt trots op zijn.

Joep is bij De Honig in Nijmegen begonnen en ging jaren later werken bij diverse schoenfabrieken zoals Van der Laan (de Gele Jas), Empress en de Zoma. Vandaar keerde Joep weer terug naar Honig. Toos heeft jaren gewerkt bij dr. Beijnes in de Burgemeester Ottenhoffstraat en bij Mariëndaal. Daarnaast zorgde ze voor het gezin.

Muziek heeft een groot gedeelte van het leven van zowel Joep als Toos centraal gestaan. Joep speelde en Toos genoot van de muzikale klanken waar dan ook. Joep heeft gespeeld bij fanfare Junilate Deo, Ffanfare Wilhelmina, orkest De Heuvellanders, gelegenheidsorkest De Laatbloeiers en de Postharmonie in Nijmegen. Daarnaast is hij vele jaren actief geweest voor de FNV afdeling Industrie waar hij vele jaren de klachten heeft behandeld aan de Steenbokstraat in Nijmegen. Voor zowel de muziek als bond heeft Joep een Koninklijke onderscheiding ontvangen. De hobby's van Toos waren wandelen en kaarten. Ondanks dat de gezondheid van Toos haar wat in de steek laat, wonen beiden nog knus samen in hun woning aan de Litsenhof.