Projectontwikkelaar haalt schadeclaim van tafel

MILLINGEN - Projectontwikkelaar Van Wanrooij B.V. wil de schadeclaim die hij bij de gemeente Berg en Dal had ingediend van tafel halen, maar daar moet dan wel iets tegenover staan.

In eerste instantie lag het in de bedoeling dat de ontwikkelaar in het Rijndorp 44 twee-onder-een kapwoningen zou gaan bouwen. Door de recessie kon dit geen doorgang vinden en mochten er slechts acht woningen gebouwd worden. Hierop diende Van Wanrooij een schadeclaim in. De gemeente Berg en Dal en onderhandelaars van de projectontwikkelaar hebben onlangs overeenstemming bereikt, zodat de schadeclaim van tafel kan. De ontwikkelaar mag nu in het gebied 'De Oefenhoek' in Millingen aan de Rijn 14 woningen bouwen.

Afgesproken is dat de gemeente Berg en Dal de benodigde grond in bouwrijpe staat aflevert, de kosten van de bestemmingsplanprocedure betaalt en zorgt voor het woonrijp maken van het plangebied, terwijl eventuele planschade – wat gering wordt geacht – ook voor rekening van de gemeente Berg en Dal komt.

In principe moet alles voor januari 2020 geregeld zijn. Mocht het op een of andere manier niet lukken, na indienen van bijvoorbeeld ingediende zienswijzen, dan zal de gemeente Berg en Dal elders in de gemeente een dergelijke bouwontwikkeling moeten aanbieden. Volgens het college blijft het netto-eindresultaat naar schatting 150.000 euro positief.