Gemeente pakt illegale feestjes aan

BERG EN DAL – De gemeenteraad van Berg en Dal heeft het college van burgemeester en wethouders meegegeven dat er een betere controle moet komen op illegale feestjes en zelfs bruiloften die gehouden worden op locaties die daar niet voor bestemd zijn zoals sport kantines.

Diverse raadsleden drongen er bij het college op aan tijdens de behandeling van de APV dit in verband met de oneerlijke concurrentie met de plaatselijke horeca. "We weten allang dat het allemaal gebeurd, maar we moeten zien er een vinger achter te kunnen krijgen", aldus raadslid Hennie Eikholt (GVP). Volgens Wiebo Kersten (Sociaal Groesbeek) moet het niet zo moeilijk zijn, veel mensen ook vanuit deze raad weten waar het gebeurd, hoe vaak en om welke soort feesten het gaat. Volgens Kersten gaat het wekelijks om complete georganiseerde feesten. Maar het valt of staat met handhaven daar is Kersten van overtuigd.

Volgens burgemeester Slinkman zal er om dergelijke feestjes aan te kunnen pakken extra budget beschikbaar moeten worden gesteld. Slinkman liet weten dat het college met een voorstel naar de raad zal komen. Robert Houkes (C90) liet daarop weten dat het college op C90 kan rekenen als er extra geld nodig is, want dit is een probleem waar de gehele gemeenschap van Berg en Dal last van heeft, aldus Houkes. Thieu Hoeken (PdA) vond het te gemakkelijk om daarvoor maar weer budget beschikbaar te stellen.