Verkeerslichten centrum Groesbeek tijdelijk uit

Foto: Joop Verstraaten

GROESBEEK = Het gemeentebestuur van Berg en Dal heeft onlangs de verkeerslichten op twee kruispunten in het centrum van Groesbeek bij wijze van proef tijdelijk uitgezet.

Het gaat om de kruispunten Dorpsstraat/ Molenweg/ Hoflaan en Burgemeester Ottenhoffstraat en de verkeerslichten op de Dorpsstraat/Kloosterstraat en Pannenstraat. De gemeente onderzoekt of er meer verkeer door het centrum komt, nu de verkeerslichten zijn uitgezet. Daarnaast wordt onderzocht of het verkeersgeluid toeneemt. Volgens de bestemmingsplannen mag het verkeersgeluid niet boven een bepaald niveau uitkomen. Uiteraard zal ook worden bekeken of het uitzetten van de verkeerslichten invloed heeft op de verkeersveiligheid.
Het onderzoek zal echter pas in het najaar plaatsvinden. De gemeente heeft nu al de verkeerslichten op knipperen gezet, omdat pas na een tijdje gemeten kan worden of het verkeer in het centrum van Groesbeek echt toeneemt. Volgens de gemeente moeten de weggebruikers eerst wennen aan de nieuwe situatie. In januari zijn de verkeerslichten enkele weken uit gezet in verband met de aanleg van de rotonde op de Nieuweweg / Zevenheuvelenweg en toen waren er duidelijk minder of geen files in het centrum van Groesbeek. De verkeerslichten zijn toentertijd in het centrum geplaatst om het verkeer door het centrum meer te doseren. Minder autoverkeer was ook een van de randvoorwaarden om de geluidsbelasting op de nieuw te bouwen appartementen binnen de perken te kunnen houden. Eerder werd er ook al een verbod op doorgaand vrachtverkeer ingesteld, terwijl er onlangs ter hoogte van Bellevue geluidsreducerend asfalt is aangelegd.