Foto: Joop Verstraaten

Vereniging De Hollandse Molen maakt melding sloop van de 'eigenaardige' windkorenmolen van Groesbeek (2)

Uit de 'Provinciale Overijsselsche en Zwolsche Courant' van 20 mei 1925. Fragment uit het jaarverslag van de Vereniging De Hollandse Molen.

Door Gerrie Driessen,

Heemkundekering Groesbeek

(…) De voortgang der algemene inventarisatie van de aanwezige en verdwenen molens mag bevredigend worden genoemd. (…) Terwijl een aantal gegevens nog in onderzoek zijn, waren er op 1 mei 1925 in de registers ingeschreven 1520 bestaande en 733 verdwenen molens. Ondanks dit betrekkelijk hoge cijfer, mindert echter het aantal antieke, waardevolle standaard –en wipmolens onrustbarend. In het afgelopen jaar verdwenen o.m. de standaardmolens van Buggenum (L), Helvoirt, St. Kruis (Zeeland), Sijtaard gem. Veghel, Welh (G) en Weersselo (O), terwijl tenminste een vijftal op het punt staan gesloopt te worden; die van Ilpendam werd tot een onherkenbaar wangedrocht vervormd. Een der zeven nog aanwezige paltrokmolens, die te Numansdorp, zal eveneens binnenkort gesloopt worden evenals DE EIGENAARDIGE korenmolen te Groesbeek. Van de zo zeldzame wipkorenmolens werd die te Noordwelle (Z) gesloopt, terwijl die van den Hoorn, gemeente Aduard (Gr.) verdwijnen zal. Tot zover het Jaarverslag.

Foto: De Witte- of Noordermolen boven aan de Molenweg was een niet zoveel voorkomende torenmolen, van welk type molen momenteel alleen die te Zeddam nog overeind staat. De stenen molen werd gebouwd circa 1400 en is tot 1924 in bedrijf geweest. Op 9 febr. 1925 wordt bericht: 'dat de voormalige Windkorenmolen en aangelegen Bouwterrein aan de Molenweg en den Nieuwe Verbindingsweg verkocht is aan P. Hendriks te Groesbeek voor 2700, - gulden. (…) Begin 1926 wordt het bouwwerk ontdaan van de kap en het molenkruis, waarna de romp wordt ingericht tot uitzichttoren en dranklokaal. Naar verluidt werd de uitspanning in 1931 door wel vijfduizend mensen bezocht. Voor meer info zie de uitgave 'De Groesbeekse korenwindmolens en hun mulders deel 1. Over de Noordermolen, De Korenbloem en de Jonge Hermanus'.