EEN LOKALE ALLIANTIE 'VEILIG FINANCIEEL OUDER WORDEN' IN BERG EN DAL

Algemeen Zaken Nieuws

Financieel misbruik senioren: 'het gebeurt'

Nationaal is de afgelopen jaren door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) het onderwerp 'Veilig financieel ouder worden' op de kaart gezet. In 2015 is door VWS de Brede Alliantie opgericht met vrijwilligers en professionele brancheorganisaties. Sindsdien zijn er fantastische stappen gezet. In onze regio werkt GGD en Veilig Thuis (Gelderland-Zuid) met verschillende nieuwe ketenpartners samen aan deskundigheidsbevordering, bewustwording, voorlichting, preventie en aanpak van misbruik van senioren. De regionale alliantie 'Gelderland Zuid', opgericht door de GGD, wil elke gemeente inspireren initiatief te nemen tot het vormen van een Lokale alliantie.

Lokale behoefte aan kennis en efficiënt netwerken

Uit de verschillende bijeenkomsten is gebleken dat door het delen van kennis over financieel misbruik de handelingsverlegenheid bij professionals afneemt. Een manager in de zorg had nooit kunnen bedenken dat bijvoorbeeld een bank of een notariskantoor een belangrijke ketenpartner zou worden.

Resultaat: Er wordt nu verder gekeken dan binnen het eigen netwerk. Lokale allianties werken samen met nieuwe ketenpartners, die voorheen niet zo voor de hand lagen. Een formule waardoor misbruik eerder ontdekt wordt maar ook kan worden voorkomen!

Het initiatief is genomen!

Tijdens de inspirerende Kick-off van 15 juni en de werkconferentie van 25 september over financiële uitbuiting wist Astrid Lukassen van Bureau SIM het zeker 'hier gaan we mee aan de slag'. Vanuit haar (samenwerkings)netwerk raakte zij in gesprek met verschillende professionals om te komen tot een Lokale alliantie voor de inwoners van de Gemeente Berg en Dal. De initiatiefnemers komen van Bureau SIM - Notaris Mostart & Timmersmans - Goedrecht Advocaten - Rabobank - Zeker Financiële Zorgverlening - Veilig thuis - Beleidsmedewerker van de gemeente, WMO-adviesraad en Vrijwillige ouderenraad. Zij zullen de nodige stappen zetten om hun kennis te bundelen en samenwerking te zoeken met de KBO's, zorgcentra, huisartsen, ZZG-zorggroep, wijkagenten, etc. In nauw contact met GGD en Veilig Thuis gaan zij voor een gefaseerde aanpak voor de organisatie van het nieuwe netwerk. Hierbij laten zij zich adviseren door twee deelnemers van de Brede alliantie van VWS (Bert Nijborg van de ANBO en Oscar Balkenende).

Doel

Veilig financieel ouder worden bespreekbaar maken én werken aan een seniorenveilige Gemeente Berg en Dal.