Gemeentebestuur wil mogelijk motie Sociaal Groesbeek terugdraaien Gratis ophalen grofvuil kost handen vol geld

BERG EN DAL - Het gemeentebestuur van Berg en Dal stelt op 14 december tijdens de raadsvergadering de raadsleden voor het aangenomen voorstel van Sociaal Groesbeek om het grofvuil gratis op te halen terug te draaien.

Bij nader inzien ziet het college het voorstel van Sociaal Groesbeek niet zitten. Op dit moment kunnen de inwoners uit Berg en Dal het grofvuil laten ophalen. De kosten bedragen per inzamelvoertuig 37,50 euro aan voorrijdkosten en daarnaast een tarief van 0,14 per kilogram. Het college heeft de motie van Sociaal Groesbeek eens nader bekeken en is tot de conclusie gekomen dat bij het gratis aanbieden de 37,50 euro aan kosten komen te vervallen. De gemeente heeft berekend dat de kosten jaarlijks maximaal 579.000 euro zullen gaan bedragen.

Het beleid van de gemeente is dat de afvalstoffenheffing kostendekkend moet zijn en dat door het voorstel van Sociaal Groesbeek de afvalstoffenheffing op termijn met 37,50 euro verhoogd zal moeten worden. Sociaal Groesbeek heeft de motie ingediend omdat het volgens hen niet voor iedereen mogelijk en makkelijk is om het afval naar de milieustraat te brengen. Het is de vraag of de gemeenteraad de motie van Sociaal Groesbeek zal terugdraaien.