Kinderboswandeling in de Heerlijkheid Beek Op zoek naar sporen van de Romeinen

Foto: Geldersch Landschap & Kasteelen

BEEK - De Heerlijkheid Beek ligt op de stuwwal van Nijmegen. Deze hoge stuwwal is altijd een belangrijke plaats geweest waar handelsroutes goed in de gaten gehouden konden worden. Daarom hadden de Romeinen hier een van hun noordelijkste vestigingsplaatsen.

In de directe omgeving van de heerlijkheid Beek zijn grafvelden, pottenbakkerijen en steenbakkerijen uit de Romeinse tijd gevonden. Het enige dat in de Heerlijkheid Beek nu nog zichtbaar herinnert aan het feit dat de Romeinen er zijn geweest, zijn de tamme kastanjes. Een van deze tamme kastanjes, de zogeheten kabouterboom, is de dikste boom van Nederland. Op woensdag 2 mei gaat de boswachter samen met (groot)ouders en hun (klein)kinderen op zoek naar deze boom. Ook wordt gezocht naar mooie uitzichtpunten en verrassende doorkijkjes. Omdat het terrein veel hoogteverschil kent, wordt het klimmen en dalen.

Geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Start om 14.00 uur. Duur: 1,5 uur. Deelname: 5,00 euro, kinderen 6 - 12 jaar 2,50 euro. Donateurs Geldersch Landschap & Kasteelen gratis op vertoon van een geldige donateurspas. Startlocatie is het beeld van het wasvrouwtje, tegenover het voormalige gemeentehuis, Rijksstraatweg 139, Beek (bij Nijmegen). Uw auto parkeren kan aan de achterzijde van het voormalige gemeentehuis. Informatie: Anton van der Velde, 06 16651048 of Jan Taat, 06 83086024. Reserveren is noodzakelijk via www.glk.nl/evenementen.