Berg en Dal stevent op tekort van 1.7 miljoen af

BERG EN DAL –Door de hoge kosten van onder andere de jeugdzorg, WMO en het doelgroepenvervoer dreigt de gemeente Berg en Dal dit jaar een tekort te krijgen van 1.7 miljoen euro. Dat deelde afgelopen week wethouder Sylvia Fleuren mee.

Het is volgens haar een waarschuwing waar wel degelijk rekening mee gehouden zal moeten worden, we zetten alles op alles om dit tekort wat te kunnen verminderen. Het tekort is hoog maar leidt op het gemeentehuis niet tot paniek aldus Fleuren. Naar verwachting loopt het tekort de komende jaren fors terug van een half miljoen in de min in 2019 tot neutraal in 2020 en volgens de prognoses overschotten van tonnen in 2021 en 2022. Gelukkig hebben wij een reserve van 9 miljoen euro zodat we de tekorten op kunnen vangen. In het coalitieakkoord hebben we vastgelegd dat we de komende vier jaar gebruiken om de tekorten in het sociale domein op te lossen.

De gemeente zijn nog steeds met de overheid aan de slag over een betere financiering van de taken die bij de gemeenten terecht zijn gekomen. Een voordeel is dat bij de zorg het volgend jaar het woonplaatsenbeginsel zal worden ingevoerd, dat kan voor Berg en Dal gunstig uitvallen gezien de vele regionale en landelijke zorgvoorzieningen die in Berg en Dal gevestigd zijn. Hopelijk het volgend jaar is niet de gemeente waar de zorg verleend wordt maar de gemeente waar de cliënt woont verantwoordelijk voor de kosten, aldus Fleuren. Fleuren had overigens een lichtpuntje omdat de gemeente in 2017 1,2 miljoen heeft overgehouden dat in de algemene reserve zal verdwijnen.