Dagelijks bestuur provincie ziet niets in onderzoek spoorlijn Nijmegen Kleve

ARNHEM – Als het aan het dagelijks bestuur van de provincie Gelderland ligt komt er geen onderzoek naar het herstel van de treinverbinding Nijmegen – Kleve. Wel zijn zij voor een verbetering van de busverbinding.

Provinciale Staten heeft laten verkennen wat de gevolgen zijn bij een treinverbinding voor Groesbeek en niet in het minst de natuur in de omgeving. De treinverbinding in Groesbeek en de daar aanwezige natuur zouden de nodige maatregelen genomen moeten worden om risico's bij liefst elf overgangen te verminderen op basis van de veiligheidsvoorschriften. Daardoor zouden er zeer waarschijnlijk overwegen gesloten moeten worden of extra worden beveiligd. Daarnaast zou voor een halte in het centrum van Groesbeek een perron nodig moeten zijn van 140 meter, wat volgens de provincie het beeld van het centrum van Groesbeek drastisch zou veranderen. De gemeente Berg en Dal heeft al eerder aangeven geen barrières en hekwerken in het centrum van Groesbeek te willen. Ook zouden de aanwezige bomen gekapt dienen te worden, dus zal er een aantasting van de natuur plaatsvinden.

Wel is de provincie bereid om de busverbinding over de landsgrenzen te versterken, wat goed is voor de werkgelegenheid, internationale contacten en een ruimer aanbod aan studie mogelijkheden. De busverbinding Nijmegen – Kleef zal volgens de provincie voor het eind van dit jaar worden verbeterd.