(Foto: Archief Gerrie Driessen)

Jonkheer van de Poll hindert zijn opvolger Jonkheer Van Grotenhuis (6, slot)

Door Gerrie Driessen, Heemkundekring Groesbeek

Foto: Archief Gerrie Driessen

Van kamp Vught thuis gekomen in zijn woning aan de Van Haaftenlaan, herstelt Van de Poll van zijn ziekte en ontberingen. De rekening van de medische kosten ter hoogte van f 400,- worden door de Commissaris der Provincie Gelderland Jhr. Van Heemstra doorgestuurd naar het gemeentebestuur. Het college echter willigt het verzoek tot betaling niet in. Zij stelt zich op het standpunt dat ook andere ingezetenen schade leden door opgelegde strafmaatregelen en dat Van de Poll al ziekelijk was en zich had kunnen verzekeren. (Een doorslaggevend argument).

Van de Poll wordt al vlug 'de oude', wat zijn opvolger moet bezuren. Jhr. R.M.J.F. L. van Grotenhuis werd op 15 nov. 1941 geïnstalleerd en ofschoon die benoemd was door de eveneens van adel zijnde Commissaris Baron Van Heemstra, meende Van Poll dat Van Grotenhuis voor hem plaats moest maken. Hij beschouwde die als waarnemend burgemeester, wat Van Grotenhuis verschillende keren in het openbaar van hem te horen kreeg. Omdat Van de Poll voor geen rede vatbaar was, werd Van Heemstra ingeschakeld. Die deelde Van de Poll klip en klaar mede dat de benoeming van Van Grotenhuis definitief was en dat zijn zesjarige ambtstermijn al op 1 november 1940 verstreken was. (Bron 'Lokaal bestuur in Groesbeek ca. 1750 -heden' blz. 71.) Na die terechtwijzing verdwijnt Van de Poll van het strijdtoneel en kan Van Grotenhuis zonder deze plaaggeest zijn ambt uitoefenen. Twintig jaar later, op 29 mei 1961, verschijnt het volgende bericht: 'Oud -burgemeester van Didam en Groesbeek overleden. Te Nijmegen is, 80 jaar oud, overleden de heer H.H.J.M van de Poll. (...) Omdat hij als burgmeester van Groesbeek medewerking aan de Duitse bezetters weigerde, werd hij gevangen genomen, maar om zijn slechte gezondheid werd hij, na in verschillende kampen gezeten te hebben, weer vrijgelaten. De heer Van de Poll was reserve luitenant kolonel bij de Huzaren'.

Foto: De foto is gemaakt op de dag dat Van de Poll feestelijk werd verwelkomt. Op 10 nov. 1934, toen de verwachtingen nog hoog gespannen waren. Het burgemeestersechtpaar poseert voor het toenmalige aan de Pannenstraat gelegen gemeentehuis.