Gemeente onderneemt geen actie tegen kwakende kikkers

GROESBEEK – De gemeente Berg en Dal heeft laten weten geen actie te zullen ondernemen tegen de kwakende kikkers die de bewoners van de appartementencomplexen Bellevue en Marktzicht wakker houden.

Volgens een woordvoerder van de gemeente horen geluiden van dieren er nu eenmaal bij. De Vereniging van Eigenaren van de appartementen stuurde onlangs een mail naar de gemeente waarin geklaagd werd over het geluid wat de kikkers in De Spoorbeek produceren. Volgens die mail zouden diverse bewoners niet van het gekwaak kunnen slapen, daarnaast lieten ze weten dat De Spoorbeek er momenteel niet uit ziet met al het alg.

Volgens de gemeente en WMG (Werkgroep Milieu Beheer) zitten er groene kikkers in De Spoorbeek en mogelijk ook de middelste groene kikker (bastaardkikker) en die zijn beschermd. Het betreft volgens de WMG een kruising tussen de meerkikker en de poelkikker, die zichzelf kunnen voortplanten. De gemeente doet een beroep op de bewoners van de appartementen de kikkers niet te vangen. Verder zit er volgens de gemeente geen alg in De Spoorbeek, maar fonteinkruid dat erg snel groeit. Deze plant heeft veel voedingsstoffen nodig evenals de alg, maar die krijgt door het fonteinkruid geen kans. Hierdoor blijft het water helder. "Halen we het fonteinkruid weg, komt er alg in De Spoorbeek (en troebel water). En dat willen we met z'n allen niet", aldus de gemeente Berg en Dal in een reactie.