Partijen willen vuurwerkvrije zones invoeren

BERG EN DAL – Raadslid mevrouw Van Broekhoven van Voor Berg en Dal pleitte donderdagavond in de raadsvergadering voor het aanwijzen en instellen van vuurwerkvrije zones in heel de gemeente Berg en Dal. Ook was volgens Van Broekhoven GroenLinks voor het instellen van dergelijke zones.

Volgens haar had burgemeester Slinkman in De Gelderlander aangegeven dat hij voorstander was voor een algeheel vuurwerkverbod. Zij vroeg aan het nieuwe college of dat bereid is vuurwerkvrije zones in te voeren. Burgemeester Slinkman liet weten dat hij het inderdaad gezegd heeft wat in De Gelderlander stond, maar dat had ook zijn reden. "Omdat wij dicht aan de Duitse grens wonen, is er een toename van zwaar vuurwerk met alle gevolgen van dien. Onlangs heb ik een moeder met haar tienjarige zoon bij mij op de werkkamer gehad samen met de wijkagent, omdat de moeder op de slaapkamer van de jongen zwaar vuurwerk had aangetroffen. Je moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als het vuurwerk afgegaan was op zijn kamer", aldus Slinkman. "Ik ben erg teleurgesteld in het kabinet", liet Slinkman weten, "dat gooit alles over de schutting van de gemeente; met andere woorden: zoek het maar uit. Vuurwerk is een ramp voor ziekenhuizen, bejaardenhuizen en wat te denken aan dierenleed. De minister maakt het de gemeenten niet mogelijk te handhaven, daar zijn niet genoeg agenten en boa's voor om in te zetten en er worden geen financiën daarvoor beschikbaar gesteld. De overheid doet niets en gooit het groeiende probleem bij ons op de stoep. Ik ben bereid al het mogelijke te doen om de overlast zoveel mogelijk te beperken, maar zonder wetgeving en financiële ondersteuning van de overheid is het bijna onmogelijk", hield Slinkman de gemeenteraadsleden voor. Het vuurwerk probleem is onlangs ook bij het driehoeksoverleg (Openbaar Ministerie, politie en burgemeesters) aan de orde geweest. Slinkman was blij dat raadslid Van Broekhoven ook zorgen heeft over het vuurwerk. "Ik houd u allen op de hoogte over de resultaten", zo besloot Slinkman zijn betoog.