(Foto: Joop Verstraaten)

Burgemeester Slinkman legt bloemstuk bij monument vermoorde Amerikanen in Kranenburg

KRANENBURG – Zondagmorgen om half toen vond er een korte herdenking plaats bij het in 1994 onthulde monument ter nagedachtenis aan twee vermoorde Amerikanen op zondag 17 september 1944 voor het gemeentehuis in Kranenburg.

Sinds 2016 is bekend geworden dat het hier gaat om Cpl. William (Bill) Armstrong en T/Sgt George Harrisson die deel uit maakte van de vliegtuigbemanning van een Amerikaans C-47 transportvliegtuig. Kort nadat zij die zondagmiddag parachutisten hadden laten springen boven de Wylerbaan in Groesbeek stortte het vliegtuig neer achter Kranenburg. Armstrong en Harrisson wisten voortijdig uit het vliegtuig te springen maar werden na hun landing gevangen genomen en afgevoerd naar Kranenburg. Daar werden ze midden op de hoofdstraat vlakbij het gemeentehuis door een SA-officier gedood.
Burgemeester Günter Steins (was in Berlijn, omdat hij opa geworden was) werd vervangen door loco-burgemeester Heiden. In zijn toespraak sprak hij over haat en geweld en hoopte dat dit nooit meer zou gebeuren. Hij vroeg vervolgens een ogenblik van stilte om deze twee Amerikanen te herdenken. Hierna werden er bloemen gelegd door de gemeente Kranenburg, Gemeente Berg en Dal, stichting Herdenking Bevrijding Beek en de Groesbeek Airborne Vrienden.