(foto: Drone Nijmegens)

Eerste coöperatieve zonnepanelenproject in Berg en Dal van start Zwembad De Lubert bijt met 130 zonnepanelen de spits af

BERG EN DAL – Woensdagmiddag vond de opening plaats van het eerste coöperatieve zonnepanelenproject van Berg en Dal bij zwembad De Lubert aan de Cranenburgsestraat in Groesbeek.

De opening werd verricht door mevrouw Caroline de Greeff, de voorzitter van de energiecoöperatie Energierijck. Zij was namens de coöperatie trots dat het eerste dak klaar is. Op het dak van De Lubert – dat gerealiseerd is door de firma 'Holland gaat duurzaam' uit Wijchen - liggen momenteel 130 zonnepanelen, aldus mevrouw De Greeff. Wethouder Annelies Visser (accommodatie) is blij met het burger initiatief, dit is een nieuwe bron van duurzaamheid. Alle 749 zonnepanelen zijn inmiddels verkocht, liet zij weten. Ook wethouder Nelson Verheul (duurzaamheid) was een zichtbaar tevreden man. "Dit project loopt al vanaf 2015 en is gerealiseerd door allemaal vrijwilligers en ik ben blij met dit initiatief. Hierdoor wordt het draagvlak steeds breder gedragen", aldus wethouder Verheul.

De gemeente Berg en Dal heeft twee daken ter beschikking gesteld van zwembad De Lubert (130 panelen) en de gemeentewerf (240 panelen). Bij dorpshuis Kerstendal in Berg en Dal komen 179 panelen en bij de biologische zuivelboerderij Groenhouten in Leuth komen er 200. Al deze 749 zonnepanelen gaan gezamenlijk energie leveren aan 70 huishoudens voor jaarlijks 200.000 kWh, ter vergelijking: een gezin van vier personen verbruikt jaarlijks gemiddeld 3.000 kWu. Via Energierijck kunnen bedrijven en inwoners uit de gemeente Berg en Dal investeren in zonnepanelen op andermans dak.