(foto: Peter Hendriks)

Wethouder Visser onthult eerste nieuw wandelpadbordje

BERG EN DAL – Alle 38 onverharde wandelpaden in de gemeente Berg en Dal krijgen binnenkort een nieuw naambordje die weerbestendig zijn en tegen een stootje kunnen.

Woensdagmiddag 10 april onthulde wethouder Annelies Visser het eerste nieuwe wandelpadbordje bij camping Bij Ons aan de Cranenburgsestraat in Groesbeek. Dit onverharde pad voert vanaf de Cranenburgsestraat langs weiden en akkers naar de Ketelstraat aan de andere kant van het kerkdorp De Horst. Dit pad werd duidelijk zichtbaar het 'Ganzepaedje'. Gert Nieuwboer voorzitter van de Stichting Landschap Ooijpolder/Groesbeek liet weten dat veel bordjes in de afgelopen 15 jaar hoognodig aan vervanging toe waren, deels doordat ze beschadigd waren tijdens het ploegen en anderzijds door het materiaal, dat toentertijd gebruikt is.

Wethouder Annelies Visser vond het erg belangrijk voor de cultuur en erfgoed in de mooie gemeente Berg en Dal dat de namen van de onverharde paadjes nu duidelijk aangegeven worden. Door de ruilverkaveling zijn er enorme stappen gemaakt, aldus Visser. Dit is ontzettend belangrijk niet alleen voor de inwoners van Berg en Dal maar zeer zeker ook voor de wandeltoeristen, aldus Visser. Samen met Gert Nieuwboer plaatste Annelies Visser het vernieuwde naambord bij de ingang van het onverharde 'Ganzepaedje'. Vervolgens was het Leo Zilessen van Heemkunde Kring Groesbeek die uitleg gaf over het ontstaan en de naamgeving van de onverharde paden, die bij de wandelaars erg in trek zijn. Het 'Ganzenpaedje' ontleent de naam aan de ganzen van Joep Duighuizen die vroeger aan de Cranenburgsestraat woonde en 250 ganzen had, aldus Leo Zilessen.