Schrijfactie Amnesty in Molenhoek

MOLENHOEK - Rond 10 december, de Internationale Dag van de Rechten van de Mens, komen wereldwijd honderdduizenden mensen in actie om brieven te schrijven voor medemensen die onrecht is aangedaan.

Dat gebeurt in het kader van ‘Write for Rights 2019’ van Amnesty International. Dit jaar is er speciale aandacht voor kinderen en jongeren. Amnesty Mook en Middelaar haakt zaterdag 14 december in op deze actie. Tussen 11.00 en 17.00 uur staan de deuren van het LOP (Lees- en OntmoetingsPunt) in winkelcentrum Molenhoek open en is iedereen welkom. Voorbeeldbrieven, groetenkaarten en schrijfmateriaal zijn volop aanwezig. Evenals vorig jaar is burgemeester Gradisen bereid gevonden om 11.00 uur schrijfactie te openen. En gedurende de dag zijn er diverse optredens van muzikanten uit de regio. Ook kinderen kunnen meedoen, er is een speciale kindertafel met kaarten waarop getekend en gekleurd kan worden.

Het effect van schrijfacties

Tijdens Write for Rights schrijven mensen naar autoriteiten van verschillende landen. Ze komen in actie voor mensen die onrecht is aangedaan. Mensen die gevangenzitten omdat ze opkomen voor de rechten van anderen, die worden gemarteld omdat ze voor hun mening uitkomen of die worden bedreigd om wie ze zijn. Door al die brieven kan hun leven drastisch veranderen: ze komen vrij, hun marteling stopt of ze krijgen bescherming. Een lawine aan brieven maakt indruk en dwingt wetshandhavers om zaken te herzien. Want niemand wil bekendstaan als onderdrukker, folteraar of tiran.