(foto: Joop Verstraaten)

Diamanten bruidspaar in Heumen

HEUMEN – Jan (84) en Betsy (81) Jaspers-de Best zijn nu exact 64 jaar bij elkaar. Ze kenden elkaar al wat langer. Maar toen de oudste zus van Jan (Nellie) ging trouwen was Betsy ook uitgenodigd en Jan gooide deze avond een visje uit, maar Betsy kon/wilde die avond nog niet toehappen...

Zo kwamen ze elkaar een half jaar later tegen op het nieuwjaarsbal in café Kanaalzicht in Heumen. Betsy heeft deze hele avond met een ander gedanst, maar toen sloeg Jan bij de laatste dans toe en ging er uiteindelijk met Betsy vandoor tot op de dag van vandaag. Jan woonde in Heumen en Betsy in Molenhoek. Ze hadden vier jaar verkering en trouwden op 9 januari 1960 en gingen wonen in een oude verbouwde bakkerij in Molenhoek, waar ze een jaar en vier maanden gewoond hebben. Ze trokken toen in het ouderlijk huis van Jan aan de toenmalige Dorpsstraat die in de 60er jaren omgedoopt werd tot Maasstraat in Heumen.

Jan is bijna zijn hele leven timmerman geweest en heeft de laatste twintig jaar voor zijn pensionering jongens en meisjes opgeleid tot timmerman/metselaar. Zelfs een zware delinquent heeft hij opgeleid tot timmerman. Betsy heeft thuis in de winkel gewerkt van huishoudelijke artikelen, waarna ze met succes een opleiding tot coupeuse heeft gevolgd, waarvan bijna heel Heumen van geprofiteerd heeft. Op naaigebied kon altijd een beroep op Betsy worden gedaan of het nu carnaval, sinterklaas of het gilde was, Betsy zei nooit nee. Zelfs voor een kazuifel, zei Betsy geen nee.

Jans grote hobby was RKVV Heumen waar hij 16 jaar jeugd secretaris en 15 jaar wedstrijdsecretaris is geweest. Ook heeft hij 20 jaar in het eerste gevoetbald, waarmee hij één maal kampioen is geworden. Later heeft Jan zijn vrije tijd besteed aan vissen en werd bondscoach van de Nederlandse Vereniging van Sportvissers Federaties. Ook heeft hij het Heumens Ommetje uitgezet. Betsy heeft naast het naaien zestien maal de Nijmeegse Vierdaagse gelopen, waarvan dertien keer samen met Jan. Eénmaal heeft ze de Kennedymars van 80 kilometer in Someren gelopen.

Het paar heeft drie zonen gekregen en vijf kleinkinderen en vier achterkleinkinderen. Burgemeester Mittendorff van de gemeente Heumen heeft het diamanten paar persoonlijk gefeliciteerd, wat vergezeld ging van een fraai boeket bloemen alsmede de ingelijste huwelijksacte van 1960. Ook Koning Willem Alexander heeft het paar middels een brief gefeliciteerd.