(foto: Peter Hendriks)
(foto: Peter Hendriks) Foto: Peter Hendriks

Bedrijvig Berg en Dal beloont slimme starters

GROESBEEK – Wethouder Irma van de Scheur van de gemeente Berg en Dal heeft donderdagmorgen 9 januari aan de drie winnaars van de ' Slimme Starters ' een cheque uitgereikt van ieder 5.000 euro op de locatie Klein Amerika 6 bij een van de winnaars waar de Groesbeekse Whisky ligt te rijpen.

"Het vorig jaar is de wedstrijd voor Slimme Starters uitgeschreven, omdat we als gemeente veel waarde hechten aan startende bedrijven", aldus Van de Scheur. Ze zijn belangrijk voor de lokale economie, zorgen daarnaast voor vernieuwing en vitaliteit. Tot oktober konden vernieuwende bedrijven hun plannen indienen, wat liefst elf Slimme Starters gedaan hebben. Alle ingediende plannen zijn beoordeeld door een jury bestaande uit: Erik Ton (manager Arbeidsparticipatie bij Pluryn), Martin Visser (directeur Rabobank Rijk van Nijmegen) en Erik de Gans (Ster Berg en Dal). Drie van de ingezonden aanvragen werden door hen als zeer goed beoordeeld en krijgen elk 5.000 euro om hun plannen verder uit te voeren en krijgen daarbij ook nog deskundige ondersteuning.

De Slimme Starters zijn: 1. Klein Amerika Distellery : Benny Lamers en Robert Janssen. Benny en Robert gaan een echte Groesbeekse whisky 'Zevendal' maken, maar het duurt nog even voordat de whisky het levenslicht ziet omdat het nog 2,5 jaar moet rijpen in een houten vat. Het ligt in de bedoeling dat er meer lokale distillaten ontworpen zullen gaan worden.
2. SHUB Derks: Hermie Derks en Sjef Stampaert. Hermie heeft een innovatief stuk gereedschap ontwikkeld waarmee het bevrijden van onder andere verkeersslachtoffers een fluitje van een cent is. Hiermee kan men zware objecten sneller, stabieler en veiliger omhoog worden getild. De bedoeling is dit apparaat verder op de markt te kunnen brengen.
3. MLDRIJ Marieke Janssen
Op het erf van haar woning aan de Wylerbaan staat een oude maalderij die Marieke wil restaureren met behoud van cultuur historische waarde waarbij duurzaamheid een grote rol speelt. Van deze maalderij wil Marieke een broedplaats gaan maken voor zelfstandige ondernemers en ZZP-ers waar zij elkaar kunnen sparren en kunnen inspireren. Omdat er behoefte is aan onderling contact.
Vervolgens kregen de drie Slimme Starters symbolisch de cheque uit handen van wethouder Van de Scheur.