Gemeente Berg en Dal stuurt brandbrief naar minister

BERG EN DAL – De gemeente Berg en Dal heeft een brandbrief gestuurd naar Minister H. de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport betreffend forse tekorten op de jeugdzorg.

Onlangs heeft het kabinet voor en periode van drie jaar extra geld toegezegd, maar die bedragen zijn onvoldoende om het volledige tekort weg te werken. "Van oudsher hebben zich binnen onze mooie gemeente (35.000) inwoners veel instellingen gevestigd en hebben daardoor te maken met het woonplaatsbeginsel. Dat inhoudt dat de gemeente Berg en Dal financieel verantwoordelijk is voor kinderen die onder voogdij staan. De jaarlijkse kostenpost bedraagt daardoor 750.000 euro wat wij als gemeente al vijf jaar opgevangen hebben door de reserves in te zetten, maar dat kan niet doorgaan", aldus de gemeente.

De gemeente Berg en Dal verwacht van minister H. de Jong een compensatie van de in totaal al 4.500.000 euro die ze inmiddels al uitgegeven hebben. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat de inwoners van de gemeente Berg en Dal gestraft worden dat relatief veel instellingen binnen haar gemeentegrenzen hebben. Zij nodigen de Minister uit persoonlijk een kijkje te komen nemen in Berg en Dal, zodat hij persoonlijk kan ervaren wat de problematiek van Berg en Dal wat betreft de jeugdzorg is. Of de minister gehoor geeft aan de uitnodiging is niet bekend.