Gemeente Berg en Dal wil laaggeletterdheid bij jonge kinderen in vroeg stadium ontdekken

BERG EN DAL – De gemeente Berg en Dal heeft de landelijke organisatie 'VoorleesExpress' ingeschakeld die vrijwilligers aanstuurt en ouders met jonge kinderen helpt.

De bedoeling van 'VoorleesExpress' is om de laaggeletterdheid bij kinderen in de leeftijd van 3 tot 9 jaar vroeg te ontdekken en vooral tegen te gaan. Daar trekt de gemeente 15.000, euro voor uit. Van dat geld kunnen zo'n 50 kinderen geholpen worden die een dergelijk taalprobleem hebben.

Het is de bedoeling dat een vrijwilliger een half jaar lang een bezoek brengt aan een gezin om voor te lezen en taalspelletjes te doen. Uiteindelijk zullen de ouders die taak moeten overnemen waardoor de kinderen hun taalachterstand inlopen. Het voordeel van op jonge leeftijd hiermee te beginnen is om te voorkomen dat kinderen de basisschool binnenstappen met een taalachterstand . Wordt er op latere leeftijd pas mee begonnen, bestaat de mogelijkheid dat de kinderen de basisschool met een taalachterstand verlaten. Het is heel belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken en andere vormen van taal. Het geld is bestemd voor onder andere de coördinator, leshulpmaterialen en training voor de vrijwilligers die de kinderen en hun ouders hierbij bijstaan.