Mevrouw Bellink-Terhorst en burgemeester Mittendorff. (foto: Matthee Moons)

Marie Bellink-Terhorst 100 jaar

MALDEN - Op 18 februari jongstleden vierde Maria-Theodora (roepnaam Marie) Bellink-Terhorst haar 100ste verjaardag. Een heugelijke dag voor haar en haar familie, maar ook voor onze gemeente, want het gebeurt niet elke dag dat iemand in onze gemeente een eeuwfeest viert. De burgemeester was ook erg blij en bood haar namens de gemeente in zorgcentrum Malderburch een bos bloemen aan.

1920. Dat lijkt heel lang geleden. Op 18 februari van dat jaar werd Marie geboren in een gezin van 5 kinderen, 2 meisjes en 3 jongens. Haar vader werkte bij Van Campen en haar moeder had de zorg voor de kinderen.

Op 18 augustus 1942 trouwde ze met Chris Bellink; gedurende vijf jaar woonden ze in bij haar moeder; daarna ging het stel wonen in de Leeuwstraat in Nijmegen, waar zij uiteindelijk 72 jaar heeft gewoond.

Marie en Chris kregen 6 kinderen, 5 jongens en 1 meisje. Chris heeft bij de NYMA-kunstzijde spinnerij en bij Smit transformatoren gewerkt. Marie was huisvrouw en had haar handen vol aan de opvoeding van de 6 kinderen. Echte vakanties hadden ze niet in die tijd, soms konden ze met een oom mee naar de camping. Chris was een voetballiefhebber en was een tijd jeugdleider bij NEC; Marie vond haar voldoening in de kinderen en het huishouden. In 2004 is Chris overleden.

Sinds januari vorig jaar woont Marie in zorgcentrum Malderburch in Malden. Ze verlangt nog erg naar haar oude thuissituatie. Gezien haar leeftijd gaat het geestelijk en lichamelijk redelijk goed met haar. Haar verjaardag heeft ze met familie en vrienden gevierd.