Berg en Dalse scholen en kinderopvangcentra helpen elkaar

BERG EN DAL - Afgelopen weken hebben alle basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs in de gemeente Berg en Dal hard gewerkt om het ‘onderwijs op afstand’ te organiseren. Ook de kinderopvangcentra hebben de afgelopen periode veel werk verzet. De gemeente is trots op alle medewerkers, kinderopvangcentra, leerkrachten, leerlingen, scholen en ouders die dit in korte tijd hebben gerealiseerd.

Wat is er zoal gerealiseerd? Leerkrachten zijn flexibel en creatief aan de slag gegaan. Binnen enkele dagen is het thuisonderwijs opgezet, zodat zoveel mogelijk leerlingen onderwijs kunnen volgen. Daarbij is het een uitdaging om de digitale hulpmiddelen van school thuis in te zetten. Hoe is de onderlinge samenwerking? Niet iedere school heeft de beschikking over voldoende apparatuur (zoals chromebooks en tablets) zodat iedere leerling er over één kan beschikken. Zo waren er op basisschool Op de Heuvel in Groesbeek te weinig laptops. De Martinusschool in Millingen aan de Rijn heeft inmiddels deze ter beschikking gesteld aan de leerlingen van basisschool Op de Heuvel. Zo kunnen ook die leerlingen goed thuisonderwijs volgen.

Wat is er nog geregeld voor de kinderopvang? De scholen en kinderopvangcentra hebben hun opvang ingericht en werken intensief samen. Vanuit de gemeente is er een coördinatiepunt opgezet voor onderwijs en kinderopvang. Dit om te helpen en faciliteren bij problemen. Dagelijks houdt men elkaar op de hoogte.

Bij de scholen en kinderopvangorganisaties worden kinderen van ouders met vitale beroepen opgevangen. Ook is in de regio 24-uurs opvang geregeld. Ook bij dit alles volgt men zo goed mogelijk de nationale richtlijnen: zo min mogelijk contact, zoveel mogelijk vanuit thuis werken en ouders die kinderen brengen blijven zo veel mogelijk buiten. Wethouder Annelies Visser, namens het college van burgemeester en wethouders: “Het siert het Berg en Dalse onderwijs en de kinderopvangcentra dat ze elkaar zo helpen en bijspringen in deze moeilijke tijd. Iedereen denkt met elkaar mee en kijkt verder dan zijn of haar eigen belang. Dit is een groot compliment waard."