(foto: Joop Verstraaten)

Spoorbeek en Groesbeek vallen droog

GROESBEEK – De Spoorbeek en de Groesbeek – die het visitekaartje van het centrum van Groesbeek hadden moeten zijn - vallen helemaal droog. Vooral in de Spoorbeek voor het winkelcentrum Bellevue is het water grotendeels verdwenen.

Ook de waterplanten in de Spoorbeek zijn aan het verdorren en zien er niet meer uit. De Groesbeek naast Le Monde heeft nog wat water maar daar houdt het ook mee op. Deze trieste aanblik zal volgens een woordvoerder van de gemeente Berg en Dal nog wel even gaan duren. De bron van zowel de Spoorbeek als de Groesbeek (bij de protestante kerk) heeft momenteel ook te weinig water. Een pomp is niet voldoende om het water naar zowel de Groesbeek en de Spoorbeek te pompen. Om er een pomp bij de plaatsen ziet de gemeente niet als een optie.

De gemeente zoekt meer naar een structurele oplossing. Als de panden van de voormalige Hema en de huidige Scapino gesloopt gaan worden voor de bouw van enkele winkeltjes en 23 appartementen, dan zal ook het marktterrein geheel onder handen genomen worden, evenals de watergang naar zowel de Groesbeek als de Spoorbeek onderhanden genomen worden. Wat de planten betreft is het jammer, maar de meeste waterplanten zijn spontaan in De Spoorbeek terecht gekomen, de gemeente heeft maar enkele waterplanten in De Spoorbeek uitgezet, aldus de woordvoerder. Momenteel zwemmen er alleen nog maar enkele goudvissen, die door onbekenden gedumpt zijn.