Joep Witsiers, beoogd fractievoorzitter PvdA Heumen. (foto: PvdA Heumen)

Leden PvdA Heumen akkoord met coalitieakkoord

HEUMEN - Een grote meerderheid van de leden van de PvdA in Heumen gaat akkoord met het nieuwe coalitieakkoord. Volgens de reglementen van de Partij van de Arbeid is goedkeuring door een meerderheid van de leden noodzakelijk om deel te nemen. De ledenraadpleging vond digitaal plaats vanwege de coronacrisis.

Titel van het coalitieakkoord, waarover de afgelopen maanden onderhandeld is met VVD, CDA, D66 en PvdA, is ‘Een plek voor iedereen’. Het nieuwe bestuur van de gemeente heeft te maken met flinke uitdagingen: er zal bezuinigd moeten worden. PvdA Heumen is onder andere blij dat inkomensondersteunende regelingen zoals de 110% van de bijzondere bijstand en de 130% norm voor kindregelingen niet aangetast worden. Ook zet het nieuwe college in op woningbouw. Afgesproken is dat er deze periode niet gebouwd wordt in het Lierdal tussen Malden en Molenhoek.

Ans Stunnenberg werd vorige week door de PvdA-(steun)fractie voorgedragen als kandidaat-wethouder. Zij zal worden opgevolgd als raadslid en fractievoorzitter door Joep Witsiers. Joep wordt het jongste lid van de gemeenteraad. De benoeming en beëdiging van Ans Stunnenberg en Joep Witsiers was voorzien voor donderdag 25 juni.