(foto: Bert Roodbeen)

Commissaris van de Koning Jonh Berends bezoekt Harm’s Hoeve Malden

MALDEN / GROESBEEK – In het kader van energietransitie heeft de Commissaris van de Koning van de provincie Gelderland Jonh Berends vrijdagmorgen 10 juli een werkbezoek gebracht aan de colleges van B & W van de gemeente Heumen en Berg en Dal.

In Malden bracht hij een bezoek aan de Harm’s Hoeve een vrij toegankelijke belevenisboerderij aan de Westkanaaldijk van Pierre en Jessica Hopman en Fenna Bruijsten.

Pierre Hopman gaf de Commissaris van de Koning en de beide colleges uitleg over het ontstaan in 2015 van deze Hoeve met zijn unieke Roundhouse waarin diverse diersoorten in deze gezamenlijke stal worden gehouden en hoe hij duurzaam kan boeren. De Heumense wethouders Schoenmaker gaf een toelichting over het duurzaamheidsproject dat in de gemeente loopt en zijn collega Waas op de Ruimtelijke Visie Duurzame Energie. Wethouder Verheul van de gemeente Berg en Dal hiel een korte inleiding op de Ruimtelijke Visie Inpassing Duurzame Energie Berg en Dal. Initiatiefnemer Pim de Ridder (inwoner uit Millingen) vertelde over zijn plan om in het buitengebied 6 ha te voorzien van zonnepanelen en de omwonden op een goede mannier erbij te betrekken.

Vervolgens ging het gezelschap naar het Nederlands Wijnbouwcentum in Breedeweg – Groesbeek. Hier ging het B & W college van Berg en Dal verder over Duurzame Energie Berg en Dal. Meer informatie staat op www.inhtlaag.nl.