Bewoners klagen steen en been over overlast gevende jongeren in centrum Groesbeek

GROESBEEK – De bewoners van het centrum van Groesbeek klagen steen en been over het vernielend gedrag van jongeren waardoor ze zich niet meer veilig voelen.

De Spoorlaan is een nachtelijke racebaan geworden. In de parkeergarage slijten dealers pillen en wiet en er wordt het nodige lachgas gebruikt. Of dit nog niet alles is worden er met de regelmaat vernielingen aangericht. De afgelopen weken zijn er ook enkele vechtpartijen geweest en worden er barbecues uit tuinen ontvreemd en bloempotten vernield. Ook zijn er bewoners die met diverse voorwerpen worden bekogeld en wordt friet met mayonaise uitgesmeerd tegen de ramen van de woningen. De overlast wordt veroorzaakt door jongeren die rondhangen in de parkeergarage aan de Spoorlaan, rondom het voormalige Lidl-pand aan de NIjverheidsweg en bij het station van de Draisine op het Marktterrein. Volgens de bewoners is er al tot drie maal toe een gesprek geweest met de gemeente maar het wordt steeds erger. Er gebeurt helemaal niets.

"Het lijkt erop dat we niet serieus genomen worden. In de parkeergarage staat met een bord aangegeven waar de aanwezigen van de ontmoetingsplek zich aan hebben te houden zoals de parkeerkelder mag doordeweeks gebruikt worden tot 22.00 uur en in het weekend tot 00.00 uur. Ook mag er geen drugs en alcohol worden gebruikt. Maar als er niet gehandhaafd wordt heeft zo’n bord geen enkele zin. Ook in het voetgangersgebied van winkelcentrum Bellevue is het verboden te fietsen of te brommen, maar niemand stoort zich eraan omdat er net gehandhaafd wordt." Dinsdag 15 september iseen petitie overhandigd aan burgemeester Slinkman.