Berg en Dal in top 100 van meest duurzame bestemmingen

BERG EN DAL – De gemeente Berg en Dal is in de top 100 terecht gekomen van de meest duurzame bestemmingen van de wereld. Green Destinations de organisator van deze wedstrijd heeft dit onlangs bekend gemaakt tijdens één van de ( online ) Global Green Destinations Days. Doel van deze wedstrijd is dat toeristische bestemmingen elkaar inspireren met goede duurzame voorbeelden.

In 2018 wist Berg en Dal de Gouden Award binnen te halen en hebben nu de Platina Award gekregen met vermelding in de top 100. De jury heeft in haar rapport aangegeven zeer positief te zijn over de nauwe samenwerking tussen de gemeente , inwoners en ondernemers. Ook de samenwerking met de Stichting Toerisme en Recreatie Berg en Dal is volgens de jury belangrijk voor de verdere ontwikkeling naar een duurzame toeristische bestemming. De betrokkenheid van inwoners en ondernemers blijkt uit het organiseren van een Kroegjestocht, Landschapsparade, Dorpsommetjes en de verkiezing Wandelgemeente van het jaar. Maar ook de activiteiten rondom 75 jaar Herdenking en Vrijheid, de Herinneringsroute Thornse Molen zijn goede voorbeelden van betrokkenheid van de inwoners. Ook binnen het project Zorgeloos op vakantie worden de ondernemers gestimuleerd om hun bedrijf toegankelijk te maken voor mensen met een handicap of rolstoel waarvoor rolstoeltoegankelijke routes en uitjes zijn gecreëerd. Over twee jaar neemt Berg en Dal opnieuw deel aan deze wedstrijd en hopen dat ze opnieuw worden beoordeeld of Berg en Dal goede stappen heeft gemaakt .