Supermarkten en gemeente slaan handen in één bij aanpak coronacrisis

BERG EN DAL - Dinsdag 6 oktober hebben vertegenwoordigers van alle supermarkten in Berg en Dal overleg gevoerd met burgemeester Mark Slinkman en wethouder Economische Zaken Irma van de Scheur. Afgesproken is dat niet handhaving het eerste uitgangspunt is, maar juist samenwerken om gezond de crisis door te komen.

Wat houdt die samenwerking in? De gemeente gaat bijvoorbeeld zorgen voor banners met huisregels die in alle supermarkten van Berg en Dal gaan gelden. Wie het niet eens is met de regels kan voortaan de gemeente bellen in plaats van zich te richten tot de caissière of vakkenvuller. Die kunnen zich dan richten op zo goed en coronaveilig mogelijk hun werk doen. Klanten van de Jan Linders en de Aldi in Groesbeek hebben besmettingsangst door de grote groepen scholieren van het Montessori. Burgemeester Slinkman is hierover in gesprek gegaan met de rector Drop, die er graag mee aan de slag gaat. Mark Slinkman: ”Als één jongere bij toerbeurt voor de hele groep inslaat, wordt iedereen voorzien en blijft het in de winkel rustig. Met een tikkie is in één minuut de rekening weer vereffend; iedereen blij!”

Wat kan nog beter? De supermarktondernemers gaven de burgemeester een aantal bedenkingen mee om via de voorzitter van de Veiligheidsregio (burgemeester Bruls) door te geven aan “Den Haag”. Het goedbedoelde bejaardenuurtje bijvoorbeeld werkt in de praktijk soms averechts. De personeelsbezetting staat nu al onder druk, terwijl de winter nog moet beginnen. Snel testen en een snelle uitslag worden steeds belangrijker. En de inzet van werkloos geraakt horecapersoneel strandt nu op allerlei bureaucratische bezwaren. Jammer want er is vaak een goede match te maken voor de mensen die (in de supermarkt) aan het werk willen en kunnen. Wethouder Irma van de Scheur: “Onze supermarktondernemers doen hun uiterste best om alle inwoners op een veilige manier boodschappen te laten doen. Dat is een compliment waard, maar ook een uitgestoken en helpende hand van de gemeente.”

Hoe gaat het verder? Afgesproken is dat bij verder oplopen van de besmettingen en strengere maatregelen uit Den Haag de supermarkten, burgemeester Mark Slinkman en wethouder van de Scheur opnieuw samenkomen.