(foto: Werkgroep)
(foto: Werkgroep) Foto: Werkgroep

Ontvangstruimte op begraafplaats Heselenberg heeft een ware facelift gekregen dankzij vrijwilligers

GROESBEEK – Met diverse vrijwilligers is een jaar hard gewerkt om de ontvangstruimte op de Groesbeekse begraafplaats Heselenberg weer nieuw leven int e blazen.

In 2016 kwam het voorstel in de gemeenteraad om het ontvangstgebouw te slopen. Dat viel niet bij alle bewoners in goede aarde. Met een groep vrijwilligers werd direct een handtekeningenactie gehouden onder de bewoners van De Stekkenberg voor het behoud van de ontvangstruimte. Door de inzet en aandacht van de vrijwilligers werd er naar hen geluisterd . Meerdere opties passeerde de revue en door de gemeenteraad werd een budget vastgesteld van 25.000 euro om het gebouw door de vrijwilligers op te laten knappen.

Samen met de gebouwbeheerder en begraafplaatsbeheerder werd met de werkgroep een plan van aanpak gemaakt waarna er in januari 2020 werd begonnen met de werkzaamheden. Tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden was er goed contact tussen alle partijen. De gemeente zorgde ervoor dat op het juiste moment materiaal en materieel aanwezig was. Tijdens de werkzaamheden toonde wethouder Sylvia Fleuren ook haar betrokkenheid en trakteerde de vrijwilligers op wat lekkers evenals wethouder Irma van de Scheur.

Op verzoek van de vrijwilligers heeft AVG kosteloos het straatwerk gemaakt en heeft de kerk van de Breedeweg banken gratis geschonken, die nu in het gebouw staan. Verder hangt er een kunstwerk met een verhaal aan de muur. En nu begin november is de klus geklaard. Het resultaat is prachtig terwijl de samenwerking boven verwachting goed was. Jammer dat door corona de ontvangstruimte niet feestelijk geopend kan worden, maar wethouder Sylvia Fleuren belooft dat de officiële heropening alsnog plaatsvindt op het moment dat we weer mogen samenkomen.

(foto: Werkgroep)