Jongeren in Berg en Dal maken meer kans op huurhuis

BERG EN DAL – Jongeren tot 27 jaar in de gemeente Berg en Dal krijgen een streepje voor als ze willen huren bij de wooncorporaties Waardwonen en Oosterpoort. Ze kunnen een woning huren voor maximaal vijf jaar onder de 432 euro kale huur.

De corporaties gaan ervan uit dat ze na die tijd hogere inkomsten genereren en duurder kunnen gaan wonen. Momenteel worden woningen toegewezen op basis van de langste inschrijftijd, waarbij jongeren zich vanaf hun achttiende jaar kunnen inschrijven. Als ze op hun twintigste op zichzelf willen gaan wonen zijn ze nu kansloos. De beide woningcorporaties willen ook deze groep aan een woning helpen, door een deel van de vrijkomende woningen voor hen te reserveren.

In Millingen aan de Rijn bij Waardwonen gaat het om ongeveer veertig woningen, bij Oosterpoort kon men nog geen aantallen noemen. Het woningtekort is enorm, in Berg en Dal zijn meer woningen nodig dan werd verwacht. Volgens een onderzoek zijn er de komende jaren 1200 woningen - vooral goedkopere -nodig. De gemeente Berg en Dal wil om die reden op zeven plekken gaan bouwen te weten in Groesbeek, Ooij en er zijn ook plannen voor Millingen en het dorp Berg en Dal. In totaal gaat het om 575 woningen zowel appartementen als huizen. Ook wil de gemeente dat er levensloopbestendige huizen bij komen omdat momenteel ouderen in een te grote woning wonen.