Ondersteuning voor kinderopvang en basisscholen bij noodopvang

BERG EN DAL - De gemeente Berg en Dal gaat basisscholen en kinderdagverblijven ondersteunen bij de noodopvang voor ouders met cruciale beroepen. Deze ondersteuning is nodig omdat de organisaties overspoeld worden door de vraag naar noodopvang. Hierdoor staat de opvang onder druk en raakt overbelast.

Waarom neemt de vraag toe? Het aantal kinderen in de noodopvang is ten opzichte van de eerste coronagolf meer dan verdubbeld en soms verdrievoudigd. Dit komt omdat de lockdown langer duurt, de lijst met cruciale beroepen is uitgebreid en ouders het moeilijk vinden om thuiswerken en kinderen te combineren. Ook merken scholen en kinderdagverblijven dat sommige ouders de noodopvang ruimer gebruiken. Zo brengen ze hun kind(eren) soms ook naar de opvang als ze zelf niet hoeven te werken.

Burgemeester Mark Slinkman benadrukt dat noodopvang hier niet voor is bedoeld: “De noodopvang is er voor die momenten dat ouders met cruciale beroepen naar hun werk moeten en geen andere opvangmogelijkheden hebben. ’’Hoe gaat de gemeente ondersteunen? Wethouder Annelies Visser: “We gaan personeel beschikbaar stellen aan de kinderdagverblijven en scholen. Dit personeel gaat de toegang tot de noodopvang beoordelen. Hiermee willen we bereiken dat mensen er alleen gebruik van maken als ze moeten werken en zelf geen opvang kunnen regelen. Gezinnen met kwetsbare kinderen die opvang nodig hebben vallen niet onder deze toets."

Burgemeester Slinkman: "De noodopvang is er zodat ouders met cruciale beroepen hun werk kunnen doen. Het is een essentieel onderdeel in de aanpak van de coronacrisis. Ouders die er gebruik van maken omdat het echt niet anders kan, moeten dit met een gerust hart kunnen blijven doen. Ze hoeven zich niet schuldig of bezwaard te voelen. De noodopvang is er voor hén. Maar dit systeem kan alleen overeind blijven als we er zorgvuldig mee omgaan. Ik begrijp heel goed dat het zwaar is nu de kinderen weer thuis zitten. Maar gebruik de noodopvang waarvoor die bedoeld is: voor noodsituaties. Alleen dan houden we het beheersbaar."

Wethouder Annelies Visser: "Scholen en kinderdagverblijven vangen onze kinderen met liefde en aandacht op. Ze doen hun cruciale werk met veel inzet en toewijding. Hier past niet alleen dankbaarheid maar ook een helpende hand. Ik ben blij dat we met de extra inzet van personeel onze scholen en kinderopvang kunnen ondersteunen.’’