Horeca Berg en Dal kritisch over regels in buitengebied

BERG EN DAL – De bestaande horeca in Berg en Dal heeft de nodige vragen betreffende de regels voor horeca in het buitengebied. In het buitengebied vinden in toenemende mate horeca-activiteiten plaats zoals bij wijnchateaus en boerencampings waarvoor momenteel geen vergunning is.

De gemeente Berg en Dal was in eerste instantie van plan om het hele jaar door een sluitingstijd tot 21.00 uur toe te staan, maar de bestaande horeca heeft een sluitingstijd van 19.00 uur buiten het toeristenseizoen, dat loopt van 1 mei tot 1 oktober weten te bewerkstelligen. In de zomer mogen de boerenterrassen tot 21.00 uur open blijven. Vier maal per jaar kan daar een uitzondering op gemaakt worden. De horecanota stelt tevens dat in de B&B's en boerenkamers per kamer niet meer dan twee personen per nacht mogen slapen. Ook maakt de horecanota melding van de terrasgrootte bij de horeca in het buitengebied. De plaatselijke horeca vond een terras van 50 m2 voldoende, maar de gemeente houdt vast aan een terrasgrootte van 100 m2, omdat met die grootte is pas een terras rendabel, aldus de gemeente in haar horecanota.