Bevers zijn gemeente en waterschap te slim af

GROESBEEK – Alle inspanningen om de overlast van bevers in Groesbeek te beperken -zoals bij het Voedselbos aan de Plakseweg- zijn zo als het er nu naar uitziet voor niets geweest.

De gemeente dacht bevervriendelijke maatregelen te nemen door het snoeien van sloten en het plaatsen van een ‘beaver deciever' in de beverdam. Dit is een soort pvc-buis die er voor moet zorgen dat het water kan doorstromen waardoor de beverdam kan blijven bestaan. Zonder buis wordt het water zo hoog dat het dier zijn weg zoekt over de landerijen en in dit geval het voedselbos.

Met het aanleggen van de ‘beaver deciever' dacht zowel de gemeente Berg en Dal als Waterschap Rivierenland van het probleem van hoog water af te zijn. Maar een attente wandelaar ontdekte afgelopen week dat de bevers bij het voedselbos eigenhandig de buis dicht gestopt hadden zodat het water in de sloten nu weer hoog staat. Het lijkt erop dat de bevers zowel de gemeente Berg en Dal alsmede het Waterschap Rivierenland te slim af zijn. Dit beververhaal wordt ongetwijfeld vervolgd.