(foto: Basisschool  Sint-Laurentius)
(foto: Basisschool Sint-Laurentius) Foto: Basisschool Sint Laurentius

Hoe beleven groep-8-leerlingen de coronaperiode?

KEKERDOM - Hoe beleven groep-8-leerlingen de coronaperiode? Dit vroeg burgemeester Mark Slinkman zich af. Met hulp van directeur Lotte Schouten – De Beijer van de Sint-Laurentiusschool in Kekerdom heeft Slinkman alle groep-8-leerlingen in Berg en Dal gevraagd een opstel te schrijven over hun leven in coronatijd.

Burgemeester Mark Slinkman: “Er wordt veel gepraat over hoe zwaar deze periode voor onze jeugd is. Ik wil ze nu graag zelf aan het woord laten. Wat zijn hun ervaringen, hoe kijken zij naar lockdown, thuisonderwijs en bezoekverbod? Hoe hebben ze hun nieuwe middelbare school gekozen? Ik ben benieuwd naar alle verhalen!”

De burgemeester werd geïnspireerd door een dit jaar verschenen boek over de evacuatie van Millingen. Hierin zijn ook opstellen van kinderen van destijds opgenomen. Hun eigen manier van kijken geeft een waardevolle extra dimensie aan het meer bekende evacuatieverhaal van hun ouders en grootouders.

Directeur Lotte Schouten - de Beijer heeft meegedacht met dit initiatief: ”Voor de leerlingen is het mooi om hun ervaring, belevenissen en indrukken op te schrijven. Iets dat straks in hun geheugen vast komt te liggen en ook voor anderen en andere generaties op papier terug te lezen is.”

Waarom dit initiatief? Hoe is het bijvoorbeeld om zo lang online les te krijgen? En om weer naar school te mogen? Hebben de leerlingen hun nieuwe middelbare school al kunnen bezoeken? Zijn er mensen om hun heen getroffen door het virus? De antwoorden op dit soort vragen komen misschien terug in de opstellen. De gemeente publiceert de mooiste verhalen. Sowieso bewaart de gemeente alle opstellen om zo deze bijzondere periode vast te leggen voor de generaties na ons. Samen geven al die verhalen een beeld van de kinderen in Berg en Dal in een heel bijzonder jaar in hun leven. Een mooie aanvulling op alle nieuwsartikelen, beelden en verhalen die later de geschiedenisboeken gaan vullen.