(foto: Peter Hendriks)
(foto: Peter Hendriks) Foto: Peter Hendriks

Eerste exemplaren bundel Kinderen in coronatijd

KEKERDOM – Woensdagmorgen 14 juli zijn de eerste exemplaren uitgereikt aan de veertien oudste leerlingen van basisschool Sint-Laurentius in Kekerdom door burgemeester Slinkman.

Hij werd welkom geheten door de directrice van de school Lotte Schouten. “Jullie hebben gehoor gegeven aan de oproep om de ervaringen van de coronatijd op te schrijven. Dat hebben in totaal 106 leerlingen van de hoogste klas gedaan en het is door de gemeente Berg en Dal gebundeld. Ik mag wel zeggen dat het een prachtig boek is geworden met alle verhalen en belevenissen van de coronatijd. De verhalen verschillen nogal”, aldus Slinkman. “De een vond het thuis blijven in het begin tof, de ander was bang niet op vakantie te kunnen en weer anderen lieten weten er bijzonder ziek van te zijn geworden.”

“Het einde van een heel bijzondere tijd komt langzaam maar zeker dichterbij. Voor het eerst in honderd jaar ging een pandemie de wereld rond en dat had de afgelopen anderhalf jaar grote gevolgen voor ons allemaal”, schrijft Slinkman in zijn voorwoord in het boek. Hij was blij dat zoveel kinderen gehoor hebben gegeven aan zijn oproep en hun herinneringen en ervaringen aan de coronatijd aan het papier hebben toevertrouwd.

In dit boek zijn alle verhalen verzameld en vormen samen een unieke getuigenis van hoe het was om als kind in één van de dorpen van Berg en Dal deze tijd te beleven. “Het is een kostbaar geschenk aan de geschiedkundigen van de toekomst.” Alle jeugdige schrijvers kregen een boek overhandigd waarna twee leerlingen hun eigen verhaal voorlazen. De burgemeester ging vervolgens naar basisschool ’t Bijenveld in Leuth, Biezenkanpschool Beek, Titus Brandsmaschool Berg en Dal, basisschool Breedeweg en Kindcentrum Op De Horst. De leerlingen van Sint-Martinusschool Millingen werden bezocht op vakantiepark De Oude Molen waar ze op schoolkamp verbleven.