(foto: Pro Persona)
(foto: Pro Persona) Foto: Pro Persona

Mantelzorgcursus Zorgen voor een ander in gemeente Berg en Dal

BERG EN DAL - Dit najaar organiseert Pro Persona Connect afdeling Preventie de cursus ‘Zorgen voor een ander begint bij uzelf’ voor mantelzorgers uit gemeente Berg en Dal.

“Om te voorkomen dat u, als mantelzorger, overbelast raakt en zelf lichamelijke en/of psychische klachten ontwikkelt, is het van belang goed voor uzelf te zorgen. Bij lichamelijke en psychische klachten kunt u bijvoorbeeld denken aan vermoeidheid, duizeligheid, hoofdpijn, pijnlijke spieren, piekeren, slecht slapen, concentratieproblemen en somberheid. Wanneer u merkt dat u klachten heeft of steeds minder tijd voor uzelf, is het volgen van de korte cursus ‘Zorgen voor een ander begint bij uzelf’ misschien iets voor u.”

Doel van de cursus is om u vaardigheden aanleren om uw eigen stress te verminderen en uw inzicht te vergroten. Ook wordt ondersteuning en advies gegeven. Zorgen voor uzelf is van belang om te voorkomen dat de thuissituatie en de relatie onder druk komt te staan.

Inhoud van de cursus: Stoppen met/minder piekeren; Leren ontspannen/vasthouden eigen bezigheden; Beter communiceren met uw partner/familielid; Informatie over waar u hulp kunt vinden. De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten en gaat van start op woensdag 3 november van 10.00-12.00 uur. Deelname is gratis.

Voor meer informatie of aanmelden voor de cursus kunt u contact opnemen met het secretariaat van Preventie, telefoon 026 3124483 of e-mail preventie@propersona.nl. “Voor de start van de cursus neemt de begeleider telefonisch contact met u op voor een kort gesprek.”